Verksamheter om klimat

Möte med företrädare för Sävsjö kommun. I september 2020 träffade vi två av kommunens ledande politiker och kommunens miljöstrateg  för ett samtal om Sävsjös klimatarbete. Inför mötet hade vi sänt över ett diskussionsunderlag. I en kopia av diskussionsunderlaget har kommunen  sammanfattat sina svar på våra frågeställningar.

Frågor till de politiska partierna i Sävsjö  I april 2021 sände vi ett brev till de politiska partierna med begäran om svar på hur respektive parti avser arbeta tillsammans med övriga partier för att förverkliga intentionerna inom klimatområdet i kommunens utvecklingsstrategi. Alla partier utom ett svarade. I en ny skrivelse lämnade vi våra kommentarer och sammanfattade partiernas olika förslag.

Uppföljande samtal med ledande partiföreträdare. Under sommaren 2022 hade vi uppföljande samtal med ledande företrädare för tre av partierna. Vi konstaterar att de alla har ett engagemang för klimatfrågan men det går för sakta med omställningen. De visade också uppskattning för att vi från Naturskyddsföreningen driver på.

Länk till klimatgruppen i länsförbundet