Verksamheter för biologisk mångfald

Pilotprojekt för skötsel av vägrenar

I november 2020 hade vi ett digitalt möte med tjänstemän med ansvar för skötsel av vägarna inom kommunen.

Många har synpunkter på hur kommunen sköter dikesrenarna. Bland annat har framförts från allmänheten att man önskar att kommunen ska kantslå oftare med motiv att skydda smådjur som katter med flera som kan gömma sig i gräset och plötsligt komma ut i trafiken. Vi i naturskyddsföreningen har framfört att vi menar att man bör vänta med att slå tills blommor har hunnit fröa av sig. Att det finns mycket blommor på vägrenarna är viktigt för den biologiska mångfalden. Bin och andra insekter är beroende av detta på olika sätt. Dessutom är det ju vackert med blommande vägkanter.

Kommunen och Naturskyddsföreningen har kommit överens om att driva ett pilotprojekt tillsammans för att se om andra skötselmetoder  som är bättre för den biologiska mångfalden kan användas och accepteras av berörda.

Kontaktperson för Naturskyddsföreningen om projektet är Sven Gustavi. (telefonnummer, se fliken om Styrelsen)